Welke content formats heb jij nodig?

Klaar om je content marketing uit te bouwen op je website? Zo kies je de juiste formats voor de hele klantenreis.
Klaar om je content marketing uit te bouwen op je website? Zo kies je de juiste formats voor de hele klantenreis.

01

De beste formats voor elke fase

Voor elke fase in de klantenreis zijn er andere formats die het meest geschikt zijn. Welke formats kies je wanneer?

Awareness

Voor de awareness-fase creëren we formats die weinig engagement vereisen en die meer op gevoel dan op verstand werken. Zo leren de klanten je aanbod kennen en verbinden ze dat met een centraal argument en een centraal gevoel.

  • blog posts
  • artikels
  • sectorrapporten
  • short video
  • ungated webinars
  • ungated whitepapers
  • podcasts
  • organische posts op social
  • advertenties op zoekmachines
  • betaalde posts op social

Consideration

Voor de consideration-fase bieden we formats aan die de klant dieper kennis laten maken met het aanbod: de klant is nu bereid om langer aandacht te geven en we bieden hier dan ook diepgaander content aan, die zowel rationeel als emotioneel en vaak ook actiestimulerend werkt.

  • e-mail-trajecten
  • webinars
  • whitepapers
  • testimonials
  • use cases
  • inspiratiegidsen
  • explainers
  • walkthroughs
  • langere video
  • product tours

Conversion

Voor de conversion-fase moeten we de klant over de streep trekken om nu in te gaan op het aanbod. We gebruiken hier content formats die het de klant zo makkelijk mogelijk maken om te bestellen, en we voegen argumenten toe om nu meteen te bestellen.

  • Gedetailleerde productpagina’s
  • Bofu-webinars
  • Bofu-playbooks
  • Live demo’s
  • Free trials
  • Prijsoverzichten
  • Reviews
  • Concurrentie-vergelijkingen
  • Calculators
  • Interactieve product builders

02

Hoeveel budget voor welke fase?

Bij je budgetverdeling voor content marketing zorg je voor een evenwichtige verdeling van je content over de hele klantenreis. Alleen zo kun je genoeg (en de juiste) mensen aantrekken naar je website, die mensen overtuigen van je aanbod, en hen ertoe aanzetten hun aankoop nu te doen.

Als algemene vuistregel: spendeer de helft van je budget aan de basic contentstromen met een mix van informatieve en emotionele content, een kwart aan engagement content en een kwart aan conversiecontent.

50%

Basic Contentstromen

  • Artikels
  • blog posts
  • social media posts
  • nieuwsbrieven

25%

Conversion-Driven Content

  • Webinars
  • case studies
  • free trials
  • landingspagina’s

25%

Engagement Content

  • Educatieve artikels
  • getuigenissen
  • whitepapers
  • langere video’s
Lees ook
Link

03

Zet de formats uit op je klantenreis

Om te zien of je aanpak sluitend is, teken je je keuzes uit op een ideale customer journey. Kijk via welke touchpoints (websites, socials, mail, enz) de klant in je plan in contact zal komen met welke content formats en check of je zo een werkend traject creëert.

Aanbod

Doelgroep

Awareness

Lees meer

5 SEO principes voor content marketeers

Download de blanco visuals uit deze gids in handige A4-pdf’s

De mooiste belevenissen beginnen met een gesprek

Contacteer Casper