De beste keuze voor SEO

    Subfolder of subdomein?

Voor veel organisaties is het handig om hun content hub, blog of digitaal magazine op een subdomein te plaatsen. Maar scoort een apart subdomein even goed in Google als een subfolder van je website?

Ja, een subfolder mag

Google’s algoritmes focussen vandaag op de user experience die je aan je lezer biedt. Zijn de gebruikte taal, beelden en structuur helder? Is dat ook – of beter: vooral – zo op mobiel? Hoe snel laadt je site? Hoe betrouwbaar ben je als bron? Waar je content staat, maakt niet uit. Google weet perfect dat content die je op andere subdomeinen plaatst ook van jouw organisatie afkomstig is. En de zoekmachine beoordeelt content in een subdomein op exact dezelfde manier als content in een subfolder.

Oude misvatting

Vroeger mocht het niet. Toen bevoordeelde Google grote websites met veel subfolders tegenover kleinere sites met aparte subdomeinen. Zo wilde de zoekmachine vermijden dat je kunstmatig links naar je eigen website legde, om je site hoger te laten ranken. Vandaag speelt dat niet meer.
Waar je content staat, maakt niet uit. Wat wel telt, is de user experience die je je gebruiker biedt.

Maps.google.com

Nog twijfels? Kijk dan even naar maps.google.com, agenda.google.com en de vele andere subdomeinen die Google zelf gebruikt. Of luister mee hoe expert John Mueller het uitlegt in de reeks Google webmasters. 

Wanneer kies je voor een subdomein?

  • Als een ander platform meer visuele of interactieve mogelijkheden biedt dan je cms.
  • Als je een aparte look & feel  wil. 
  • Als een ander platform makkelijker te managen is. 
  • Als je content wil opzetten voor een specifieke doelgroep. 
  • Als je bepaalde thema's bewust van je corporate website wil afscheiden.

Kwaliteit en efficiëntie

Vind jij het overzichtelijker om al je content op één domein te houden? Ook goed. Bedenk op de eerste plaats waarmee je jouw prospecten de beste user experience biedt. En bekijk wat op langere termijn voor jou de efficiëntste manier is om kwaliteitscontent te maken. Of te laten maken, daarvoor mag je ons altijd bellen :-)

Achter de JaJa-schermen

Een snelle blik op je adresbalk leert: onze content hub staat in een subfolder. Dat was in ons geval de meest logische oplossing, omdat we onze website samen met de content hub hebben vernieuwd. Maar we hadden onze Insights net zo goed in een subdomein kunnen onderbrengen, zonder SEO-gewijs slechter te scoren.

Meer SEO-tips

  • Start from scratch. Het is een misvatting dat Google je website hoger inschat omdat die al jaren in gebruik is. De Google-algoritmes geven nieuwe websites vandaag evenveel kansen als websites die al langer online staan.
  • Exacte keywords minder belangrijk.Dankzij het artificial intelligence algoritme Rankbrain geeft Google natuurlijk taalgebruik meer kansen. Het algoritme weet wat synoniemen zijn en maakt het minder belangrijk om de populairste zoektermen letterlijk te gebruiken. 
  • Eenvoud siert. Complexe websites met veel content en links ranken niet automatisch hoger dan eenvoudige sites. Doordachte eenvoud verhoogt vaak de user experience: kijk met dat in het achterhoofd maar eens naar Googles homepage.
Spread the word:
LEES OOK:

JAJA INSIGHTS

Lees als eerste onze
nieuwe Insights.

Stay tuned

Volg ons en blijf
op de hoogte.