Revival van de print?

    Magazine trend

Airbnb doet het. Het video marketing bedrijf Eyeview doet het. Zelfs digital natives zoals Elise By Olsen doen het: kiezen voor een papieren magazine. Omdat klanten het ervaren als een verademing en een teken van authenticiteit. Maar wanneer kies je nu voor print?

Voordeel #1: het is tastbaar

Een magazine slingert rond in de echte wereld. Het ligt op de salontafel, waar verschillende mensen het kunnen vastnemen. Mensen doorbladeren het vaak meer dan één keer. De leestijd van print ligt hoger: gemiddeld lezen mensen twintig minuten in een magazine. Een blog lezen ze gemiddeld tien keer minder lang. Een magazine leest ook gemakkelijker omdat papier meer dots per inch geeft dan een scherm pixels. Plus: wat mensen op papier lezen, onthouden ze beter.

Een magazine valt zeker te overwegen als je ergens fysiek in contact komt met je doelpubliek: op events, in je winkels ... Natuurlijk werkt een Airbnbmagazine op de salontafel van je vakantieverblijf, want dat versterkt het huiselijke gevoel waar Airbnb voor staat. Op dezelfde manier werken magazines in de supermarkt, op events, in een kledingwinkel, in de wachtkamer van het ziekenhuis, op een luchthaven, in een station … Webshops sturen vaak een magazine mee met je bestelling, als een extra cadeautje.

Voordeel #2: kwalitatieve en creatieve uitstraling

Een goed gemaakt magazine geeft je merk extra cachet. Het straalt een kwaliteit en creativiteit uit die je voor dezelfde prijs niet kunt evenaren in online media. Kwaliteit kan in de vorm van een glossy, maar ook het matte offset-papier kan een eigentijdse chic hebben. In elk geval: sterke fotografie en illustratie kunnen de lezer binnentrekken. En goed geschreven en vormgegeven verhalen kunnen hem/haar treffen in het hart en het hoofd.

Iedereen opnieuw aan de print? Toch niet!

Er zijn nog twee doorslaggevende factoren die meespelen in je beslissing om wel of niet voor print te kiezen: je budget en de oplage.
▪  Budget: een goed gemaakt magazine kost wel wat. Om het wat bot te formuleren: onder de tien-twintigduizend euro per nummer kun je vandaag geen kwalitatief magazine maken. 
▪  
Oplage: je moet op een behoorlijke oplage kunnen drukken. Heb je minder dan duizend exemplaren nodig, dan is de kost per leesminuut erg hoog. Vanaf enkele duizenden exemplaren is de kost per leesminuut al concurrentieel.
Spread the word:
LEES OOK:

JAJA INSIGHTS

Lees als eerste onze
nieuwe Insights.

Stay tuned

Volg ons en blijf
op de hoogte.