Het geheim
    van het
    magazinegrid

Waarom ziet het ene magazine er speels uit, en het andere strak? Dat ligt voor een groot deel aan het grid, de onzichtbare lijnen in de lay-out die het ritme van je blad bepalen.
Knack Weekend ziet er anders uit dan Story. Dat komt niet alleen door het lettertype en de fotografie, maar ook door het grid: een complex geheel van lijnen dat de verhoudingen op de pagina vastlegt. Het grid is onzichtbaar, maar bepaalt veel: de breedte van de kolommen, de marges, de verhoudingen tussen foto en tekst, het ritme van de pagina’s.

Complex grid voor een gevarieerd bladritme

Zien alle pagina’s van je magazine er hetzelfde uit? Dat kan aan je vormgever liggen, maar ook aan een te eenvoudig grid. (Of aan allebei, natuurlijk ☺) Complexe grids voorzien meer opties om binnen dezelfde verhoudingen toch te variëren met kolombreedtes en visuele structuren. Drie kolommen tekst, vier kolommen, een grote afbeelding of infografiek … Elke pagina ziet er anders uit, terwijl alles toch bij elkaar hoort. Knap, toch?

Hoe beter het grid, hoe meer ruimte voor creativiteit. Maar wel binnen bepaalde krijtlijnen. Zonder grid wordt het complete chaos in je magazine. Vergelijk het met een huis bouwen zonder grondplan.  

>>> Beweeg de slider heen en weer om het grid te tonen of te verbergen <<<

Strak én speels

Voor Impuls, het bedrijfscultureel magazine van KBC, werkten we een basisgrid uit met 14 onderverdelingen. Die kun je indelen naar wens: in twee tekstkolommen, maar ook in drie of vier kolommen. Het laat ook toe om te spelen met de witruimte. Naast of tussen de kolommen kan er extra witruimte komen: de vluchtkolom. Het vormt de ideale plaats voor een opvallend citaat of een aanvulling bij de tekst. Merk op hoe ook belangrijke details in een foto het best werken als ze gelijk lopen met het grid, zoals het gezicht van het meisje en haar opgestoken vingers. De smiley rechts springt bewust uit de kolom: dat geeft hem net dat tegendraadse waar we in deze pagina naar op zoek waren. Want een systeem wordt natuurlijk extra interessant als je de regels kunt overtreden.

Spelen met de huisstijl

We laten ons bij het maken van een grid graag inspireren door onze klanten. Het containerblokje uit de huisstijl van het Havenbedrijf Antwerpen gebruikten we als basis voor het grid van hun magazine. De onderverdeling in units laat toe om te werken op verschillende kolombreedtes, terwijl alle pagina’s toch hetzelfde gevoel uitstralen. Bovendien verwerkten we in het magazine ook grafische elementen die verwijzen naar de scheepscontainers. Ze vormen een rode draad doorheen het magazine en komen terug in de paginanummers, de rubriektitels en op de cover. Omdat alles perfect past binnen het grid, krijgt het geheel een lean back gevoel met toch heel wat ruimte voor dynamiek.

Hoeken en lijnen

Voor het dealermagazine voor de automerken Jaguar en Land Rover gingen we op zoek naar een krachtige, mannelijke vorm. Achter het hoekige lijnwerk van dit magazine schuilt daarom een atypisch grid. Het hele magazine is onderverdeeld in kleine vierkante ruitjes. Variëren doen we hier niet met extra grafische elementen, wel met rechthoekige uitsparingen in de foto’s en rechte lijnen in het grafisch werk. Het geeft het magazine een sterke uitstraling die perfect past bij het premiumgevoel van beide merken.

En online?

Ook online magazines en content hubs werken met grids om pagina’s in te delen. Daar is het nog wat ingewikkelder, omdat de grids ook responsief moeten zijn. Maar hoe dat allemaal in elkaar zit, houden we voor een ander artikel.
LEES OOK:

JAJA INSIGHTS

Lees als eerste onze
nieuwe Insights.

Stay tuned

Volg ons en blijf
op de hoogte.