Zo haal je meer uit
    Google Analytics

Eind augustus publiceerde Google een nieuwe cursus Google Analytics for Power Users. Dit vonden wij de drie meest interessante best practices.

Focus niet op pageviews maar op scrolldiepte

Rapporteert je content team ook over de meest bezochte webpagina's? Dat mag, maar nog interessanter is een lijst van je langst gelezen pagina's. Wat heb je aan paginabezoekers als niemand je content echt bekijkt?

Wie pakweg driekwart van een webpagina naar beneden scrollt, bekeek je content actief. Stel zeker voor je belangrijkste webpagina's in dat Google Analytics de scrolldiepte bijhoudt. Dat klinkt technisch, maar met tools zoals Google Tag Managerkan bijna iedereen dat.

Laat Google Analytics meten wie minstens 50 of 75 procent van een pagina laadt. Op dezelfde manier kun je overigens ook andere 'gebeurtenissen' bijhouden. Denk aan: surfers die kadertjes openklikken, een video laden, een document downloaden enzovoort.

Duik eens in onverwachte segmenten

Als je alleen algemene cijfers bekijkt, mis je leerrijke inzichten. Gemiddelden vlakken vaak grote verschillen tussen subsegmenten uit. Plan daarom geregeld diepere analyses in waarbij je segmenten van websitebezoekers met elkaar vergelijkt.

Controleer bijvoorbeeld hoe bezoekers uit direct verkeer – die je bedrijf al kennen – zich gedragen in vergelijking met surfers uit je social campagne. Ook leerrijk: waarin verschillen converteerders van niet-converteerders? Bij welke content haken ze af? Of: wat doet je segment mobiele bezoekers anders op je website dan de desktopbezoekers?

Tracht zelf in te schatten welke segmenten voor jouw content marketing relevant zijn. De Google-cursus haalt een voorbeeld aan van een game-ontwikkelaar die segmenteert op spelers die een level al dan niet behaalden. Maar misschien vergelijk jij beter leeftijdsgroepen of liefhebbers van productcategorie X en Y met elkaar?

Meet geen kliks maar (micro)conversies

Ook deze best practice is geen nieuwe feature, maar we nemen hem op omdat hij zo belangrijk is. Een cruciale stap in de uitvoering van je content marketing plan is bepalen welke conversie of ondersteunende conversies je precies nastreeft. En hoe je die als doel in Google Analytics instelt.

Twee eenvoudige en vaak gebruikte conversies zijn: 'bekeek meer dan 4 webpagina's' en 'white paper download'. Stel voor elk van die conversies een actie in in Google Analytics.

Als al je doelen netjes bepaald zijn, toont Google Analytics je automatisch welke kanalen, welke pagina's of welke specifieke campagnes het meest conversies opleveren. Zonder ruis van kliks die nergens toe leiden...

LEES OOK.

JAJA INSIGHTS

Lees als eerste onze
nieuwe Insights.

Stay tuned

Volg ons en blijf
op de hoogte.