Is Facebook alleen nog een advertentie­kanaal?

    Tips voor advertenties, community, blog

Facebook toont sinds midden januari 2018 meer posts van vrienden en minder van bedrijven. Is Facebook nu uitsluitend een advertentiekanaal? Wat kun je er nog mee in je content marketing?
Het totale bereik van je bedrijfspagina zal er dit jaar drastisch op achteruitgaan, dat is duidelijk. Maar Facebook blijft wel een sterk advertentiekanaal. En als je het goed gebruikt, beschikt het platform ook nog over heel wat communitypower en blogpower.

Waar zit de kracht van Facebook in 2018?

Advertentiepower
Communitypower
Blogpower

1. Advertentiepower

Facebook kent zijn 1,4 miljard dagelijkse gebruikers* zo grondig, dat het zeer fijnmazige targeting mogelijk maakt. Het laat je een specifieke doelgroep bereiken tegen een interessante prijs.

De voorbije maanden haalden we bijvoorbeeld voor verschillende klanten nieuwe bezoekers naar hun website. Voor die campagnes klokten we af op minder dan twintig cent per klik op een link. Dat is ver onder de kost per klik die je doorgaans via LinkedIn of Google Adwords haalt. En ook zowat vier keer lager dan de gemiddelde kost per klik voor een Facebookadvertentie in België: er is dus zeker nog ruimte om Facebookadvertising te professionaliseren.


Het is geen toeval dat in 2017 al zeven procent van alle on- en offline advertentiebudgetten ter wereld naar Facebook ging.** Facebook Ads zijn vooral geschikt om nieuwe doelgroepen te bereiken en om de awareness voor je merk te verhogen. Al kun je er zoals gezegd ook kostenefficiënt websitebezoekers of zelfs leads mee genereren.

*bron: Zephoria Facebook Statistics
**bron: Dutchcowboys Facebook en Google advertentiegeld

2. Communitypower

Van oorsprong is Facebook een sociaal netwerk dat mensen met elkaar verbindt. Mark Zuckerberg beloofde in januari dat het platform terug naar die basis wil en dat het meer en betere 'meaningful connections' nastreeft. Het valt nog af te wachten in welke mate ook relaties met merken of organisaties als 'meaningful' gelden. Wat je in elk geval beter niet meer doet, is het algoritme misleiden door te smeken om likes, reacties of shares. Veel gebruikers stoorden zich aan posts van het type “Welke cocktail drink jij het liefst? Stem met een hartje of een wauw.” En dus besliste Facebook in december om dat soort engagement bait af te straffen. Niet meer doen, dus.

Op dit moment zien we bij sommige klanten dat het organisch bereik onverwacht goed stand houdt. Onze tip: haal de band met je ambassadeurs aan. Bied hen inhoudelijk sterke content, die ze delen en waarop ze reageren. Staar je niet blind op formats, maar ga waar mogelijk een echte dialoog aan met je ambassadeurs. Jawel, het totale bereik van je bedrijfspagina zal er dit jaar drastisch op achteruitgaan. Maar de mensen die je wel bereikt, blijven zeer gevoelig voor de kracht van mond-aan-mondreclame.

3. Blogpower

Tot slot fungeert je Facebooktijdlijn ook als een soort miniblog voor je merk of organisatie. Facebook dwingt je om je menselijke gelaat te tonen, om de sterktes van je merk in actuele posts te vertalen en met volgers in dialoog te gaan. Je creëert dus een tijdlijn met toegankelijke content waarin, als je het goed doet, ook je belangrijkste seo-zoekwoorden veelvuldig voorkomen.

Ja, seo, dat lees je goed. Google houdt zich graag op de vlakte over de invloed van concurrent Facebook op seo-rankings. Maar Google indexeert Facebookposts, vooral die met links naar een website. En Googles algoritme houdt rekening met websitebezoek om je pagina's hoger in zoekresultaten te laten verschijnen. Net als een blog kan je Facebooktijdlijn dus bijkomende instappunten bieden in de customer journey.
Spread the word:
LEES OOK:

JAJA INSIGHTS

Lees als eerste onze
nieuwe Insights.

Stay tuned

Volg ons en blijf
op de hoogte.