NL FR
Vissen naar leads

Verstop jij je beste
content achter een
aanmeldings­formulier?

Hoera, je hebt een geweldig e-book gemaakt. Je verstopt het achter een aanmeldingsformulier, want zo hoort het toch als je leads wil genereren? Alleen: werkt het nog wel zo vandaag?

Eendje
Eendje
Eendje

Geef jij makkelijk je e‑mailadres?

Privacy is een hot topic. We willen niet achtervolgd worden door verkopers. We willen ook geen rommel in onze inbox. Veel mensen hebben een apart e-mailadres voor spam-achtige mails, gebruiken een wegwerp e-mailadres à la Mailinator, of geven een adres door dat je onmogelijk kan achterhalen.

Hoe streng of hoe gul ben jij met je e-mailadres? Doe de test!

Wanneer geef jij je e-mailadres?

Om een e-book te lezen
dat interessant lijkt

41% van onze volgers op social media geven hun e-mailadres in ruil voor een e-book; 59% niet.

Om je persoonlijke testresultaten te ontvangen

25% van onze volgers op social media geven hun e-mailadres in ruil voor hun persoonlijke testresultaten; 75% niet.

Voor een interessante nieuwsbrief, die je eens om de drie maanden krijgt (en niet meer dan dat)

57% van onze volgers op social media schrijven zich in voor interessante nieuwsbrieven; 43% niet.

Om deel te nemen
aan een webinar

36% van onze volgers op social media geven hun e-mailadres om deel te nemen aan een webinar; 64% niet.

Om een template te downloaden voor een contentkalender

14% van onze volgers op social media geven hun e-mailadres in ruil voor een e-book; 86% niet.

Als je hierboven ‘neen’ hebt geantwoord, is dat omdat je geen interesse hebt in het aanbod van het bedrijf? Of heb je gewoon geen zin om achteraf allerlei mails te krijgen?

Dat is precies de denkfout van de klassieke content marketing modellen. Hoog tijd om ze bij te schaven dus!

Aanmelden werkt niet bij kleinere volumes

Oké, terug naar content marketing en lead generation. Je hebt een irresistible lead magnet gemaakt, maar het aantal conversies op je landingspagina blijft aan de lage kant. Ligt dat aan jou, of hebben alle bedrijven dat probleem?

  • Gemiddeld geeft 4,02% van de bezoekers zijn/haar gegevens door.
  • De beste 25% van de klas van de landingspagina’s haalt 5,31% conversie.
  • De beste 10% van de klas haalt 11,45% conversie.

Beste marketeer. Zelfs als je een geweldige landingspagina hebt, verlies je minstens 90% van je gebruikers.

90% verlies
Hoe jammer is dat?

En zoals we hierboven al zeiden: die mensen zijn niet per definitie ongeïnteresseerd. Ze willen gewoon niet lastig gevallen worden. Bovendien: wat is dan de kwaliteit van de e-mailadressen die je krijgt? Zijn dat wel de beste leads?

Het is vooral een kwestie van volume. Hoe groot is je markt? Het klassieke meld-je-aan-model werkt misschien wel in de VS, met een markt van 330 miljoen mensen. Maar in België zijn de volumes veel kleiner. Als dan maar 4% van je doelgroep toehapt: ben je daar dan tevreden over?

Small fish on a plate

Hoe werkt het vandaag dan wel?

Stel: je beslist om je content vrij toegankelijk te maken, en je verzamelt geen e-mailadressen. Hoe neem je mensen dan mee in een verdiepend traject?

Retargeting

Naast e-mail zijn er vandaag veel andere mogelijkheden om je leads te bereiken. Via social pixels en sitetags hou je bij wie er op je contentpagina’s is gekomen. Bij die gebruikers laat je een advertentie verschijnen voor aansluitende, verdiepende content.

En ja, dat kost geld. Jammer. Maar het aandeel mensen dat je bereikt, ligt stukken hoger dan 2% van je doelgroep.

Gemengde formules

Pas op, natuurlijk is het interessant om e-mailadressen te verzamelen. Er zijn allerlei formules die toegankelijke content mixen met content achter een formulier.

  • Je vraagt gegevens op het einde van je content, nadat je eerst heel wat waarde hebt weggegeven.
  • Je vraagt gegevens op het einde van je content, voor extra verdiepende content.
  • Je biedt extra verdiepende content aan op verschillende plaatsen in je content, in ruil voor een e-mailadres.
Small fish on a fishing rod

Hoe weet je dan of je content werkt?

Als je het aanmeldingsformulier loslaat, welke resultaten kan je dan wel voorleggen aan je baas? Hier bij JaJa hebben we een nieuwe tool ontwikkeld om de effectiviteit van verdiepende content te meten: de Cost Per Attention Minute meet. Kort gezegd: hoe bereik je zo veel mogelijk gebruikers uit je doelgroep, en hoe hou je hun aandacht zo lang mogelijk vast? We volgen de CPA nauwgezet op en optimaliseren zo de content en je budget.

Dus er zijn wel degelijk andere manieren om je verdiepende content te evalueren, los van het aantal leads dat je hebt binnengekregen via je content.

De vraag is: waarvoor kies jij als marketeer?

Wil jij ook toffe deep content om je leads mee te verleiden?
En een aangepast retargetingplan? Mail of bel ons!

Vond je dit interessant? Abonneer je dan op onze deep content.
Geef dus toch maar… je e-mailadres!

Of niet, natuurlijk.