Wat is de beste plaats
    voor je contentplatform?

Moet je je contentplatform integreren in je corporate website, of net niet? En hoe expliciet of impliciet moet je je merk uitspelen?

Oké, je hebt beslist om al je content samen te brengen op een contentplatform. Maar hoe verhoudt een contentplatform zich het best met je corporate website? Er zijn drie mogelijke scenario’s die je kan overwegen.

1. Helemaal los van je corporate website

Op zo’n afzonderlijk platform doe je helemaal je eigen ding. Sommige platforms hangen heel duidelijk vast aan een merk, bijvoorbeeld Think with Google. Bij andere is de link met het merk minder expliciet, bijvoorbeeld makeup.com van L’Oréal.  

Vroeger waren zulke contentplatforms de norm in content marketing land. Liefst van al speelde je je merk subtiel uit, zoals cmo.com van Adobe. Vandaag zie je ze toch veel minder. Waarom? Waarschijnlijk omdat de content nu meer wordt afgerekend op businessresultaten. Je content moet leads genereren, moet traffic genereren naar je corporate website. En dat is toch moeilijker met een merkonafhankelijk platform. Nog een verschil met vroeger: authenticiteit en transparantie zijn veel belangrijker geworden in een wereld van native advertising en influencer marketing. Gebruikers willen weten wie achter de content zit.

Wanneer is zo’n losstaand contentplatform wel een goed idee? Als je daar strategische redenen voor hebt. Als je bijvoorbeeld content wil opzetten voor een specifieke doelgroep, die niet meteen spontaan naar je merk zouden toekomen. Of als je bepaalde thema’s bewust van je corporate website wil afscheiden.

2. Op een aparte website, die gelinkt is aan je corporate website

Hoe ziet dat er dan uit? De navigatie is contentgedreven, en dus anders dan op je corporate website. Het contentplatform is meestal een subdomein van je corporate site. In de URL zie je dan een extra woord voor je domeinnaam, zoals contentwalhalla.bedrijf.be. Voorbeelden: het contentplatform van Newscred (een aanrader voor alle content marketeers, trouwens!), of The Learning Blog van LinkedIn.

Deze optie is voor de meeste bedrijven het beste idee. De omgeving blijft erg herkenbaar voor de gebruiker, en duidelijk verbonden met je merk. Toch creëer je wat afstand: de navigatie is niet die van je corporate website. Je spreekt minder over jezelf en meer over de noden en vragen van je gebruiker. Zo krijg je een minder salesgedreven en meer klantgedreven context. De ideale omgeving dus voor je prospect om dieper kennis te maken met jouw expertise.  

Er zijn nog een aantal praktische redenen om voor een aparte site te kiezen: 

  • je bent niet gebonden aan het cms van je corporate website. Je kan dus kiezen voor een cms dat meer visuele en interactieve mogelijkheden biedt. 
  • je hebt als marketingdepartement meer controle over het contentplatform. Je kan het gerust uitbesteden, je hoeft dus niet te wachten op je IT-afdeling. En ook na de lancering is het makkelijker te managen, omdat je met een extern bureau sneller schakelt dan intern.

Waarom toch de koppeling maken met de corporate website?
Het voordeel van een subdomein is dat je contentplatform toch mooi doorverwijst naar de corporate website. De look & feel is hetzelfde. Als de gebruiker doorklikt van je content naar een productpagina, loopt de user experience mooi verder.

Bovendien is zo’n subdomein SEO-vriendelijk. Zoals we hier schreven, maakt Google geen onderscheid tussen content op een subdomein en content op een subfolder. Alle content die je publiceert, zorgt ervoor dat je corporate website beter gevonden wordt. Want dat is uiteindelijk de clou van content maken, niet?

3. Rechtstreeks op je corporate website

Als de vorige opties niet kunnen, beland je in het derde scenario. Dan staat je contentplatform op een subfolder, en krijg je een URL van het type bedrijf.be/contentplatform. De hoofdnavigatie van je website blijft meestal zichtbaar. Voorbeeld: Ellevest, een vrouwvriendelijk investeringsplatform.   

Vaak krijg je als marketingdepartement de ruimte niet om een apart contentplatform te maken, en moet je het met de corporate website doen. Dat kan natuurlijk ook. We hopen dan alleen voor jou dat je cms voldoende mogelijkheden biedt, zodat je toch visuele en gevarieerde content kan maken. Dat is het geval bij Facebook Grow en de blog van HeadspaceAls dat bij jou niet zo is, zijn er wel mogelijkheden om uit te wijken. Je kan bijvoorbeeld contentspecials integreren als subdomein, zoals we zelf deden met onlinemagazines.jaja.be

Wil je daar meer over weten? Contacteer ons, en we bekijken samen wat mogelijk is.

LEES OOK:

JAJA INSIGHTS

Lees als eerste onze
nieuwe Insights.

Stay tuned

Volg ons en blijf
op de hoogte.