5 ideeën voor je eerste moving story

Wil je testen of moving stories interessant zijn voor jouw marketing? Hier zijn vijf ideeën om mee aan de slag te gaan.

Moving stories winnen snel aan populariteit op het internet: zowel Google als Apple gebruikt ze intussen in hun sales. Dit type verhalen activeert bewegingen als je scrollt en maakt het mogelijk om alle media te integreren: tekst, beeld, video, audio en interactie. Moving stories zijn even leuk als video’s maar ze bieden de gebruikers meer controle: die bepalen immers volledig zelf hoe snel ze door het verhaal gaan. 

Hoog tijd om ermee aan de slag te gaan? Hier vind je vijf ideeën die we voor jou kunnen realiseren.

01.

Productverhalen

Zowat elk product kun je met een moving story prachtig tot leven brengen. Het komt er wel op aan om met een visueel krachtig argument te starten en je verhaal strak te structureren in topargumenten en onderliggende informatie. Je kunt ook makkelijk de juiste calls-to-action integreren.

Een prachtige moving story om mee te beginnen: het salesverhaal van de iPhone 11 Pro. Apple zet zijn nieuwste hebbeding in de markt door te focussen op één opvallende vernieuwing: het triple-camera systeem. Als je naar beneden scrollt, kom je nog meer te weten over de camera-functie en uiteindelijk ook over de andere uitzonderlijke kwaliteiten van deze smartphone. Wie wil, kan een zijsprong maken naar meer productfoto’s of naar meer technische informatie. Scroll je helemaal tot het einde, dan weet je van naaldje tot draadje waar de iPhone 11 Pro voor staat. En dat zonder al te veel inspanning. De koop-knop bovenaan blijft steeds duidelijk in beeld.

Productverhaal iPhone 11 Pro

Visueel heel spectaculair is deze vakantiesite van de Californische kuststreek Humboldt. De kuststreek in California met de eeuwenoude ‘redwoods’ wil toeristen verleiden om op bezoek te komen. Dat doet ze met adembenemende videobeelden waarin geregeld een geheimzinnige Alice in Wonderland opduikt. Maar ook hier is het de websitebezoeker die de route bepaalt. Welk gebied wil je verkennen? Waar ligt het op de kaart? Je stippelt zelf je reis uit en kunt ook meteen je accommodatie boeken.

Productverhaal Visit Humboldt County

02.

Dienstenverhalen

Dienstenverhalen zijn vaak complexer dan productenverhalen. Dat maakt ze bij uitstek geschikt om in een moving story gevat te worden.

Jansen & Janssen maakte voor Proximus onlangs deze moving story om B2B-klanten kennis te laten maken met het sterk verruimde digitale dienstenaanbod van de telecomoperator.

Prospecten scrollen er op eigen tempo door en krijgen op verschillende momenten de kans om zich verder te verdiepen: een klantengetuigenis openklikken, een kleine test doen, extra info krijgen. We gebruiken in dit verhaal de metafoor van een sporter. Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf digitaal in topconditie blijft? Alle visuals en bewegende elementen doorheen het verhaal verwijzen daar ook naar en zorgen voor eenheid. De moving story beweegt naar één duidelijke call-to-action: boek een afspraak met onze expert.

Moving story voor Proximus

03.

Klantverhalen

In een moving story kan iedereen op eigen tempo door het klantenverhaal scrollen, terwijl het dankzij de beweging en de mix van media toch heel levendig gebracht wordt.

In deze moving story brengen de mensen van een Amerikaans communicatiebureau de case van een klant voor wie ze al vijf jaar werken. We zijn geen fan van de Amerikaanse esthetiek in dit voorbeeld, maar wel van brede mediamix die ze gebruiken om hun punt te maken: video, foto, interactieve elementen en tekst.

The Marco + Leighton Interactive Story

04.

Bedrijfsgeschiedenis

De bedrijfsgeschiedenis is een populair onderwerp in moving stories. De reden hiervoor moet niet ver gezocht worden: het tijdsverloop biedt direct een hoofdstructuur waarin je makkelijker gebruikers meetrekt.

In deze bedrijfsgeschiedenis leidt het heftruckbedrijf Fenwick ons langs een tijdlijn die van 1902 tot in de toekomst reikt. Op elk punt op de tijdlijn vind je verdiepende content: een artikel, een video of een interactieve infografiek. 

Het leuke aan dit concept is dat je als bezoeker niet meteen alles gezien of gelezen moet hebben. Bij elk bezoek aan de website kun je een andere periode kiezen en weer iets nieuws ontdekken. Door voor een tijdlijn te kiezen, legt Fenwick automatisch de klemtoon op traditie en expertise, maar ook op innovatie want er wordt ook naar de toekomst gekeken.

Bedrijfsgeschiedenis Fenwick

05.

Themaverhalen

Themaverhalen in moving story: dat zijn de e-books van vandaag. Ze kunnen ernstig en diepgravend zijn, maar ook luchtig of komisch.

Onderwerpen die complex, belangrijk en gevoelig zijn, lenen zich uitstekend tot moving stories. Een hele stevige is The ultimate 5G explainer voor een bedrijf dat 5G-netwerken uitrolt in de VS. Deze explainer legt uit hoe de komst van 5G het bedrijfsleven zal beïnvloeden en spit alle facetten van het onderwerp uit. Hier kun je er als lezer voor kiezen om helemaal tot op het bot te gaan en je te verdiepen in cijfers en grafieken. (Of om toch liever aan de oppervlakte te blijven natuurlijk.)

Themaverhaal The Ultimate 5G Explainer: The untold story

Het kan ook luchtig, bewijst de huiscartoonist van The New York Times met deze hilarische toelichting bij de Brexit. Christoph Niemann trekt naar Londen om de politieke perikelen van nabij te volgen. Zijn versie van de feiten vinden we terug in een soort doorbladerbaar album. Elke pagina is zijn eigenzinnige commentaar op de Brexit in een mix van foto, illustratie, tekst en (beperkte) animatie.

The New York Times - The Illustrated Guide for Brexit

En een extraatje

Omdat Kerstmis in aantocht is en om even weg te dromen: ga je mee virtueel window shoppen in New York?

Google Shopping Window Wonderland
JaJa
Heb je een project
waarbij we kunnen helpen?
Mail hans.faelens@jaja.be
LEES OOK
Onze beste knowhow
driemaandelijks in je inbox?