Printcontent
    herwerken
    voor het web

In print haal je alles uit de kast om de lezer binnen te trekken en te entertainen. Op het web kleed je je teksten uit tot enkel de essentie overblijft. Hoe kan je de content van je printmagazine online hergebruiken?

Zelfde content, andere touchpoints

Online teksten hebben een heldere structuur nodig. Ze moeten goed gefocust zijn en snel terzake komen. De opsmuk, intro’s en uitweidingen die je tijdschriftartikel aantrekkelijk maken, vliegen er online onverbiddelijk uit. Voor een klant uit de financiële sector herwerken we het gros van de printartikels voor de content hub op de website. Want een artikel waar je voor betaalt, kun je maar beter op meerdere touchpoints brengen. Hoe pakken we dat aan?

Eenduidige titels

In print mag een titel teasen en vragen oproepen. Op het web kan je titel beter precies aangeven wat er volgt. Uitdrukkingen, woordspelingen, taalgrapjes vliegen eruit. Vergelijk:

print 

‘Wie schrijft, die blijft? De 7 meest gemaakte fouten bij een eigenhandig testament’

online 

‘7 veelgemaakte fouten bij een eigenhandig testament’.

Gestructureerde intro’s

Ook hier: in print moet een intro je lezer warm maken om verder te lezen. In de online artikels vervangen we de intro door een opsomming in puntjes van wat verder aan bod komt. Vergelijk:

print
‘Met bankbiljetten op straat staan zwaaien. De code van uw bankkaart aan uw collega’s verklappen. En uw bankkluis in de voortuin zetten. De kans dat u zoiets doet, is heel klein. De kans dat u zich online laat beetnemen is dat niet. ‘

online
Heel wat Belgen worden slachtoffer van fraude op het internet.

  • Oplichters gaan steeds gesofisticeerder te werk om uw financiële gegevens te bemachtigen.
  • Ontdek hoe u zich kan beschermen tegen deze praktijken (phishing).

Heldere structuur

Zorg voor een duidelijke tekststructuur, met inhoudelijke tussentitels. Zet er eventueel een cijfer voor om het nog overzichtelijker te maken.

online
Robots worden het nieuwe normaal
  1. Waarom kan robotica een interessant beleggingsthema worden?
  2. Welke toepassingen zijn er?
  3. Is het een goed idee om nù in te stappen in robotica?

Eenvoudige formats

Op het scherm van een smartphone is er geen plaats voor kadertjes of andere extra’s. In print kunnen ze een toegevoegde waarde zijn, online moet je het anders oplossen. Ofwel geef je de essentie van het kaderstuk mee in één zin in de lopende tekst. Ofwel maak je er een apart artikel van.

Essentie eerst

Uiteraard geef je je basisboodschap meteen bij het begin van het artikel. Dat geldt zowel voor print als web, alleen is die regel voor webteksten nog dwingender. Uit cijfers blijkt dat 81% de eerste paragraaf leest, nog 71% de tweede, slechts 63% de derde… Kom dus meteen ter zake.

En natuurlijk … SEO

Als je bovenstaande vuistregels hanteert - heldere structuur, essentie eerst, tussentitels - scoor je al behoorlijk op SEO. Bepaal - met behulp van Google Trends bijvoorbeeld - zeker ook de primaire zoekterm waarrond je artikel is opgebouwd. Welke zoekterm geven mensen in als ze informatie zoeken over het onderwerp van jouw artikel?

Voorbeeld: voor het webartikel vervingen we de officiële term ‘tweede verblijf’ door de vaker gezochte term ‘buitenverblijf’.

Dat is nog altijd belangrijk, zelfs nu Google steeds beter de synoniemen van zoektermen in kaart brengt. Tip: gebruik de meest gezochte zoekterm in je title tag en in de H1, en verwerk het synoniem in je tussentitels (H2). Zo help je Google een handje.

LEES OOK.

JAJA INSIGHTS

Lees als eerste onze
nieuwe Insights.

Stay tuned

Volg ons en blijf
op de hoogte.