Waarom je merk
    een eigen stem nodig heeft

Zouden mensen je content linken aan jouw merk, ook als je logo er niet bij staat? De sterkste lifestyle-merken hebben vandaag een unieke tone of voice. En jij hebt er ook een nodig. Een verkenningstocht langs Coolblue, Mieke en Velocity Partners.

Als je vroeger over ‘persona’ las, ging dat alleen over de doelgroep van een merk. Marketeers stellen uitgebreide profielen op van hun doelgroepen, van gezinssamenstelling over supermarktvoorkeuren tot favoriete tv-programma’s. Vandaag komt ook de persona van de verteller veel meer in beeld. Wie is je bedrijf eigenlijk, en hoe klinkt jouw bedrijf in gesprek met je gebruiker? Ben je een betrouwbare expert, een behulpzame vriend, een grappenmaker, een held? Als je die oefening nog niet hebt gemaakt, dan moet je dat zeker doen. Dit is waarom je absoluut een eigen tone of voice nodig hebt.

1. Het maakt je content persoonlijker.

De uitbreiding van doelgroep naar verteller past in de trend van de lifestylemerken. Mensen kiezen niet meer voor een merk op basis van het product, maar kiezen steeds vaker voor de specifieke levensstijl van een merk. Wat zijn de waarden van je merk, waar doe je het voor? Wat is de why van je bedrijf? Wat vind jij belangrijk en wat niet? Als jouw unieke merkmissie vastligt, kun je die vertalen in een unieke merkpersoonlijkheid, en een unieke tone of voice.

Ook de evoluties in de media vragen dat je op een meer persoonlijke manier communiceert. Op social media klinken bedrijven vandaag veel persoonlijker dan vroeger in brochures en catalogi. Die trend zal zich zeker doorzetten, want met de Alexa’s en de Google Assistants van morgen zullen merken hun gebruikers letterlijk toespreken.

2. Het maakt je content herkenbaarder.

Mensen beslissen steeds sneller of ze je content al dan niet lezen. Als je hen met een duidelijke stem toespreekt, gaat je gebruiker je sneller herkennen. En hij/zij zal sneller denken: ‘die ken ik, en die vind ik tof/interessant/grappig/behulpzaam/…’.

3. Het geeft je content meer kracht.

Je content krijgt er meer kleur door, en is gewoon veel toffer om te lezen. Je speelt in op de emoties van je gebruiker. Zo is hij/zij meteen ontvankelijker voor je expertise en positiever gestemd over je bedrijf.

4. Het wekt vertrouwen op.

Als je je huiswerk goed gedaan hebt, ligt je tone of voice in het verlengde van wie je werknemers zijn. Het is dus niet iets abstracts dat je kunt uitvinden en opleggen aan je collega’s. Vooral in B2B is het belangrijk dat je tone of voice nauw aansluit bij je bedrijfscultuur. Want ook professioneel gaan mensen het liefst in zee met een bedrijf waar ze zich goed bij voelen.Tone of voice is dus een krachtig instrument om merkvertrouwen mee op te bouwen.

Genoeg redenen om aan de slag te gaan. Kun je wat inspiratie gebruiken? We bekijken een aantal leuke voorbeelden. Tip: kijk altijd naar de ‘over ons’-pagina om een eerste indruk te krijgen over tone of voice. Vaak spreekt die pagina al boekdelen.

Coolblue doet ‘alles voor een glimlach’ en zo klinkt het merk ook. Hun tone of voice geeft je het gevoel dat je op de website met een sympathieke verkoper aan het praten bent. Dat voel je bij woorden als “Vriendenprijs”, “Aanbiedingen. Hou me tegen” en “Aandachtstrekkers. Pssst”. Ook op social doen ze dat erg goed: ze reageren als je eigen grappige neefje.

Mieke heeft een kledingwinkel in Gent, ‘voor dames die graag buiten de lijntjes kleuren’. En oké, bij een kleinhandel is het altijd makkelijker om de tone of voice vast te leggen en te respecteren, want ze runt de winkel met haar man. Maar ze doet dat wel goed op Instagram, waar ze foto’s post van vrouwen in de winkel. De copy klinkt als “wij sterke vrouwen onder elkaar: wij weten wat we willen, en we zijn elk op onze eigen manier sexy”. De passie spat ervan af. Je zou bijna denken dat Mieke de zus van Muriel Scherre is.

Velocity Partners klinkt dan weer als de Jamie Oliver van de B2B content marketing. Overal voel je dezelfde eigenzinnige ‘cut the crap’-toon. Weg met de klassieke regels, weg met de formaliteiten. Ze durven zeggen wat veel mensen denken maar wat niemand luidop durft te verkondigen, denk maar aan stukken als ‘Why B2B case studies suck’. Je krijgt er ook vaak een knipoog, een grapje of een speels extraatje bij. Ze maken trouwens zelf ook interessante content over tone of voice, zoals dit artikel.

MailChimp wordt vaak geciteerd als schoolvoorbeeld van tone of voice en dat klopt als een bus. Wie een gratis account op MailChimp heeft (zoals wij), heeft geen recht op support en moet alles zelf uitzoeken in de ‘self-service support’. In die kennisbank klinkt MailChimp als een vriend, die je heel behulpzaam en to the point verder helpt. Achteraf lezen we: ‘MailChimp’s voice is human. It’s familiar, friendly, and straightforward.’ En zo is het helemaal.

The Writer is een bureau in Londen en New York dat bedrijven helpt om hun eigen tone of voice te vinden. Ze geloven zo hard in het woord dat er op hun website geen (of amper) beeld te vinden is. Hun tone of voice is erg direct en ze zijn niet bang om te overdrijven (‘We’ll help you make and save you cold, hard cash’). Net zo tonen ze hun passie. Hun missie? ‘To rescue the corporate world from the tyranny of linguistic mediocrity. [...] Our team have escaped from all kinds of other disciplines to focus on language, because it’s the thing we all care about most.’ Geen wollige woorden, maar een partner waar je echt iets aan hebt. Of hoe je puur met je tone of voice vertrouwen kunt opbouwen.

We bepalen de tone of voice samen met de klant tijdens de strategiesessies bij de start van een nieuwe opdracht. Ben je benieuwd naar onze ideeën voor jouw content marketing? Mail of bel dan meteen voor een afspraak naar sarah.decombel@jaja.be, +32 9 267 64 47.

LEES OOK.

JAJA INSIGHTS

Lees als eerste onze
nieuwe Insights.

Stay tuned

Volg ons en blijf
op de hoogte.