Tintelende typo

Typografie is een krachtig instrument, en toch wordt het maar zelden maximaal uitgespeeld. Het kan bij een lezer een heel scala aan gevoelens oproepen en je boodschap veel sterker maken. Waarom zou je er geen gebruik van maken?

Letters kunnen lief zijn, agressie uitstralen, verslagenheid tonen... En dat enkel en alleen door hun vorm, kleur of plaatsing op het blad. We vroegen aan Tinie Bické, Senior Art Director bij Jansen & Janssen, om enkele sprekende voorbeelden van commentaar te voorzien.

Breakdown - or breakthrough?

Zo ziet verslagenheid eruit in termen van typografie. Als het besef van de nederlaag doordringt, is de breakdown aan de democraten-tafel compleet. Er vloeien tranen, teneergeslagen legt een vrouw haar hoofd op tafel. Ook de titel is er ondersteboven van. Maar hé, kunnen we dit onheil niet vanuit een andere invalshoek bekijken? 
Wie de bladzijde omslaat, ziet plots nieuwe mogelijkheden. Misschien betekent deze tegenslag wel net een breakthrough?
(Positive News, 88)

New School Rules

Dit artikel buigt zich over positive education en wat die brede term allemaal kan betekenen. De titel ‘New School Rules’ tussen schoonschrift-lijntjes legt meteen de link met een schoolomgeving. Maar de invulling van die lijntjes is allesbehalve schools. De fijne letters zijn leeg en luchtig: het logge klassieke onderwijs gaat op de schop en de nadruk verschuift naar een ander soort vaardigheden. Die moeten leerlingen niet alleen voorbereiden op het hoger onderwijs, maar op het leven zelf.
(Positive News, 87)

Uber

Het rommelt bij Uber. En die rommel zie je letterlijk terug in de bladspiegel: de woorden van de titel lijken slordig neergezet. Ook niet toevallig: ‘Uber’ en ‘vomit’ springen eruit met extra grote letters. Ze vatten de kern van de boodschap samen: de problemen bij Uber begonnen met een kotsende klant en nu is het allemaal ‘zum kotzen’.
(Wired, juli-augustus 2018)


Here

In het Japanse dorp Karuizawa staat een onwaarschijnlijke verzameling avant-garde-huizen van grote Japanse architecten. Geen pronkwoningen, maar ingenieuze, ingetogen gebouwen die - in de geest van het shintoïsme - een eerbetoon zijn aan de bossen en de heuvels die hen omringen. De architectuur vormt hier geen barrière, maar brengt de mens net dichter bij de natuur. Here, dus. Het langgerekte architecturale font plant de lezer midden in dit goddelijke universum.
(The New York Times Style Magazine, 18 maart 2017)


LEES OOK.

JAJA INSIGHTS

Lees als eerste onze
nieuwe Insights.

Stay tuned

Volg ons en blijf
op de hoogte.