4 × gehoord
    op SuperNova

Er waren robots, een vliegende auto en 's werelds allereerste cyborg. Maar wat leerde het technologiefestival SuperNova in Antwerpen ons op het vlak van content marketing? Vier inzichten voor de marketeer van de toekomst.

‘Stop selling, start guiding’

Pieterjan Bouten, oprichter Showpad

'Te veel bedrijven vervelen hun klanten met verkooppraatjes. Laat je salesmensen beter presteren door de juiste content beschikbaar te maken voor hen. Uit onderzoek blijkt dat:

  • 66% van de aankopers meer relevante content wil (IDG),
  • 68% van de B2B-beslissers online research op zichzelf verkiezen (Forrester),
  • 80% van de B2B-beslissers aangeven dat meetings met sales professionals niet aan hun noden tegemoet komen (Forrester).

Ook B2B-beslissers zijn vandaag de koopervaring van Über of Bol.com gewoon. Maak het je prospecten zo makkelijk mogelijk en zorg dat ze bij elke stap in hun aankoopproces relevante content vinden.

Onthoud: maak relevante content met de juiste focus voor je prospect. Toon dat je de noden en behoeftes van je klant kent, en help hen. Vraag input aan je salesmensen: welke problemen en vragen zijn nog niet gecoverd in je content?

‘Remarkable = worth making a remark about’

Marketinggoeroe Seth Godin

'Wie remarkable wil zijn, moet anders durven te zijn. Ga voor een vernieuwend idee dat ertoe doet en stop met nog meer van hetzelfde te maken. Wees het waard dat consumenten een remark of opmerking over je maken. Maak niet alleen snackable content: je klanten zijn geen goudvissen! Heb het lef om zelfs buitengewoon diep te gaan. Durf genereus en artistiek te zijn. Ik kan je geen roadmap geven van hoe dat precies moet. Als je je plan zomaar kunt neerschrijven, vind je altijd iemand die je werk goedkoper doet.'

Onthoud: maak je propositie zo anders dat prospecten je amper kunnen vergelijken met de concurrentie. Ga voor de Blue Ocean Strategy, al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Plus: giet je verhaal in creatieve kwaliteitscontent.

‘It's all about data’

Anna Rosling Ronnlund (Gapmider)

'In tijden van fake news gaat niemand ontkennen dat cijfers belangrijk zijn. Maar het is een kunst om op de juiste cijfers te focussen. In de media krijgen we dagelijks een foutief, overdramatisch beeld van de werkelijkheid voorgeschoteld. Daardoor schat bijna niemand correct in hoe situaties evolueren die er echt toe doen. Hoe gaat het wereldwijd met kinderarmoede? En weet jij wat momenteel de gemiddelde levensverwachting op aarde is? Bij momenten lijkt het alsof we massaal gehypnotiseerd zijn door getallen, terwijl we er niet in slagen om de hoofd- en bijzaken in tabellen van elkaar te onderscheiden.'

Onthoud: staar je niet blind op cijfers. KPI’s allemaal goed en wel, maar gebruik zeker ook je gezond verstand als je de lijnen uitzet voor je marketingstrategie.

‘If you don’t know how to solve a problem, AI won’t either’

Vivienne Ming (Socos Labs)

'Technologie is maar een tool, het gaat om wat je ermee doet. De mogelijkheden van artificiële intelligentie (AI) zijn enorm. AI kan bijvoorbeeld mensen met autisme helpen om emoties te herkennen. Maar je kunt hetzelfde AI-algoritme ook gebruiken om er emoji's mee te maken. AI blijft een middel. Als je zelf niet weet hoe een probleem op te lossen, zal AI dat ook niet kunnen. AI kan niet beslissen waarmee jij het verschil moet maken. Daarvoor zal je altijd echte menselijke creativiteit nodig hebben.'

Onthoud: gebruik geen tools om de tools. Wat je wil bereiken is belangrijker dan met welk middel je dat doet. 

LEES OOK:

JAJA INSIGHTS

Lees als eerste onze
nieuwe Insights.

Stay tuned

Volg ons en blijf
op de hoogte.