Weg met
      het saaie portret!

    Een gezicht bij je interview werkt altijd. Maar hoe maak je van een portret ook een sterke foto? Vijf voorbeelden uit Durf Denken, het communitymagazine dat we maken voor de Universiteit Gent.
    Fotografie: Dries Luyten

    1. Verwijs naar je onderwerp

    Toon in je foto waar het artikel over gaat, maar onderschat je lezer niet. Maak er gerust een kleine doordenker van. Veel kans dat je lezer langer blijft hangen. En wie de link begrijpt, voelt zich net iets slimmer dan de rest. Even in de spiegel kijken, dat is het onderwerp van de rubriek ‘Reflectie’ en meteen ook het concept van de foto’s. En voor wie al opmerkte dat dit niet zomaar een spiegel is: professor Eveline Volcke bestudeert reactoren en bioconversieprocessen in … water.

    2. Ga voor actie

    Beweging trekt je lezer binnen. Laat mensen actie ondernemen, dat levert altijd een toffer portret op. Zeker als de beweging in het beeld zit, bijvoorbeeld bij deze Tournée Minérale-onderzoekers die confetti in de lucht blazen. Online kun je ook experimenteren met portretfoto’s waar een minimale beweging in zit.

    3. Werk met een voorwerp

    Voorwerpen brengen extra dynamiek in je beeld. Verras door een alledaags voorwerp op een heel andere manier in beeld te brengen. Gaat iemand op de foto met een ballon? Vraag dan om de ballon net voor het gezicht te houden in plaats van ernaast, bijvoorbeeld. En waarom niet de rollen omdraaien en de geportretteerde tussen de voorwerpen leggen? Deze professor dode talen baarden wij op tussen zijn boeken.

    4. Speel met de omgeving

    Haal je onderwerpen van achter hun bureau en stuur ze de wijde wereld in. Liefst naar een plek die tot de verbeelding spreekt. Voor een interview over thuiswerk doken we met een professor arbeidspsychologie tussen twee wasmachines. Het resultaat? Een frisgewassen beeld dat triggert om verder te lezen.

    5. Experimenteer met licht

    Ook een streepje licht kan je foto net dat tikkeltje anders maken. Experimenteer met contrasten, schaduwen, lamellen of – waarom niet – projecteer een begingeneriek op het gezicht van een expert over de filmindustrie.
    Spread the word:
    LEES OOK:

    JAJA INSIGHTS

    Lees als eerste onze
    nieuwe Insights.

    Stay tuned

    Volg ons en blijf
    op de hoogte.