Wat is de impact
    van een online magazine?

Waar zit je online magazine in je customer journey? Hoe krijgt het je gebruiker verder in de funnel? We volgen het traject van een prospect van elektro-leverancier Niko.

Niko: futureproof elektro

Wie vandaag bouwt, weet dat zijn elektrisch systeem futureproof moet zijn voor de permanente technologische revolutie. Precies zo’n futureproof elektrisch systeem heeft Niko de afgelopen jaren uitgebouwd. Niko Home Control is modulair en betaalbaar, en zou vandaag eigenlijk door elke bouwer bijna automatisch geïnstalleerd moeten worden.

Alleen is het allemaal nogal abstract: hoe schets je een levendig beeld van zo’n systeem?

Start bij Facebook

Als je bouwplannen hebt, sta je open voor nieuwe bouwmogelijkheden. Dus triggeren wij je op een avond in je luie zetel met een grappige Facebookpost:

Je klikt en belandt op het aansluitende scherm van het online magazine In Touch.

Slim gebruik van detectoren? Je scrollt hier.

Het verhaal in het online magazine is een stuk levendiger dan wat in het cms van een gewone website gemaakt kan worden. Je krijgt video, tekst, quotes in een fijne vormgeving: leuk en tegelijk snel scanbaar.

Onderaan de pagina krijg je twee calls-to-action:

  • Ga naar de productpagina van de gewone Niko-website

  • Blader met pijltjes vooruit en achteruit in het magazine.

Bijna alle gebruikers bladeren door het magazine. De pagina’s tonen meer variatie dan wat ze meestal op een website zien. Tegelijk kunnen ze snel scannen en dus zien welk verhaal voor hen is.

Emotioneel: kies je voor Technologie & Romantiek?
Rationeel: blijf je hangen bij 16 nieuwe functionaliteiten?
Actiegedreven en rationeel: ga je naar de prijscalculator?

Welke impact?

De meeste gebruikers hebben na enkele minuten twee-drie pagina’s gelezen en alle elf pagina’s snel gescand. Uiteindelijk hebben ze op een link geklikt die hen uiteindelijk naar de gewone website van Niko heeft gebracht.

Dat is volgens onze meetcijfers de impact van het online magazine In Touch. Het mooie is dat de gebruiker een heel gevarieerde, emotionele en rationele beleving heeft gekregen, die leuk genoeg is om er aan zijn of haar partner over te vertellen. Of om later nog eens door het online magazine te bladeren.

Is zo’n online magazine zijn geld waard? De creatie kost hetzelfde als die van een printmagazine. Klanten denken soms dat ze met zo’n online magazine de drukkosten en de portkosten uitsparen, maar dat is helaas fout. Je moet het uitgespaarde geld vandaag in slimme e-mailpromotie en social promotie steken, anders verkommert je online magazine op je website en haal je nooit dezelfde impact als met een printmagazine. Zorg je voor de juiste promotie, dan kun je voor hetzelfde geld wél dezelfde impact hebben: ook dat zien we in onze meetcijfers.

LEES OOK.

JAJA INSIGHTS

Lees als eerste onze
nieuwe Insights.

Stay tuned

Volg ons en blijf
op de hoogte.