Innovatieve online content uit Nederland

Design dat werkt: daar zijn onze noorderburen altijd goed in geweest. Onlangs ontdekten we de innovatieve online specials van de openbare omroep NOS op 3. Hoe slagen ze erin om de gebruiker mee te nemen door het verhaal? En wat kun jij ermee doen voor jouw bedrijf?

Sterke leescijfers halen met online content terwijl het budget niet de pan uitswingt: het blijft een zoektocht. Want een blog is maar een blog, video biedt ook niet voor alles een antwoord, en toffe interactieve infographics zijn meestal veel te duur. Op het Infographics Congres in Hilversum ontdekten we een nieuw eigenzinnig format dat lezers verrast, boeit en betrekt in het verhaal.

Hoeveel pakjes stuur jij terug?

Neem gerust zelf een kijkje: in Retour rumoer geef je aan hoeveel pakjes je verstuurt en retourneert. Wat volgt is een visuele analyse van het retourprobleem en een berekening van jouw ecologische voetafdruk. Zo komt het probleem wel heel dichtbij. Leuk extraatje: de special toont hoeveel pakketjes er verstuurd werden in de tijd die je nodig had om de special te lezen.

Depressiemodus aan/uit

Ander voorbeeld: Ik zie wat jij niet ziet en de kleur is zwart. Daarin ondervind je aan den lijve hoe het voelt om een depressie te hebben. Je moet de wekker afzetten, excuses verzinnen voor afspraken waar je geen fut voor hebt en je kunt in een video zelf de depressiemodus aan of uit zetten.

Waarom werkt dit format zo goed?

Heel tof allemaal. Maar hoe komt het nu dat je zo sterk meegezogen wordt in het verhaal?

  • Hoge mate van controle. De meeste online formats dwingen je in een passieve rol. Een video kijk je uit – of niet – en bij een blogpost of artikel scroll je door naar het einde. In deze specials zit je zelf achter de knoppen. Door input te geven, personaliseer je het verhaal en trek je het binnen in je eigen leefwereld. En via gamification-elementen word je zelf deel van het verhaal.
  • Dicht bij de gebruiker. Het gaat niet over pakjes, maar over jouw pakjes. Elk verhaal start vanuit jouw ervaring als gebruiker. Dat geeft het verhaal noodzaak.
  • Sterke beleving. Je zou de verhalen evengoed in een doorlopende tekst kunnen gieten. Maar het format - dat zich uitermate goed leent voor smartphones - trekt je als lezer binnen in een heel andere wereld. Door slim gebruik van vormgeving, animatie, video en interactie zit je als lezer midden in het verhaal, wat de beleving versterkt.

Wat kun jij ermee doen?

Heel wat onderwerpen lenen zich tot dergelijke specials. Denk bijvoorbeeld aan relevant onderzoek voor je klanten, of aan een tool die op basis van je antwoorden toont welke verzekeringsproducten voor jou het meest geschikt zijn. Online specials als deze gebruik je als topcontent, bovenaan je contentpiramide. Het is ideaal voor verdiepende content die je positie als thought leader versterkt en waar je op andere kanalen naar kan doorverwijzen. Je steekt er best wel wat budget in, maar het werkt uitstekend, en de content kan lang meegaan

Afgeleiden voor social

Cruciaal is wel dat je het op de juiste manier promoot. Dat kan via afgeleide posts op Facebook of Instagram, zoals NOS op 3 doet in deze Instagrampost over retourpakketjes. Het voordeel? Je brengt je boodschap al over in je post, en wie meer verdieping wil, klikt door naar de volledige special.

Bij JaJa zijn we dit content format volop aan het ontwikkelen. Is zo’n contentspecial ideaal voor jouw klanten? Laten we het samen bekijken. Mail of bel ons op info@jaja.be, +32 9 267 64 60.

LEES OOK:

JAJA INSIGHTS

Lees als eerste onze
nieuwe Insights.

Stay tuned

Volg ons en blijf
op de hoogte.