‘Interactie trekt lezer in je verhaal’

    In gesprek met de contentmakers van NOS op 3

De key voor een goede online special? ‘Vorm en inhoud moeten elkaar naar een hoger niveau tillen.’ Lars Boogaard en Ben Prins - datajournalist en grafisch ontwerper voor NOS op 3 - vertellen over hun unieke samenwerking.

Onlangs ontdekten we de innovatieve online specials van de Nederlandse openbare omroep NOS op 3. Ze lezen als longreads, maar hebben ook interactieve elementen die de gebruiker extra geboeid houden. Kijk bijvoorbeeld naar Retour rumoer, of Ik zie wat jij niet ziet en de kleur is zwart. Lees hier waarom we dat format bij JaJa zo interessant vinden. Tijd voor een interview met twee van de mensen achter de specials.      

Hoe kwamen jullie tot dit format?

Lars Boogaard: ‘In 2015 werd het korte journaal van de nieuwsredactie NOS op 3 van de televisie gehaald. De Nederlandse Publieke Omroep besloot om het vrijgekomen budget te investeren in andere manieren om online verhalen te vertellen voor jongeren. NOS op 3 werd zo een kweekvijver voor nieuwe journalistiek. Onze verhalen zijn te vinden op de NOS site en app, maar ook op Youtube en Instagram. Daarin vind je zowel gewone artikels als interactieve specials waarin we een stapje verder gaan. Het zijn online verhalen waarmee we achtergrond en uitleg geven bij het nieuws.’

Wat is de rol van interactie?

Ben Prins: ‘Voor ons staat of valt alles met de interactie. Tijdens de redactievergadering overlopen we alle onderwerpen die we de komende tijd willen behandelen. Als we daar een goed verhaal in zien dat we interactief kunnen brengen, dan onderzoeken we eerst de mogelijkheden. We benaderen de onderwerpen altijd vanuit de inhoud. De interactie moet echt een meerwaarde zijn. We willen zeker niet geforceerd op zoek gaan naar interactie. Dan kies je beter voor een ander format.’

‘Interactieve specials zoals de onze zijn ideaal om de mogelijkheden te verkennen en te zien wat werkt.’

Lars Boogaard, datajournalist bij NOS op 3

'Interactieve specials zoals de onze zijn ideaal om de mogelijkheden te verkennen en te zien wat werkt.'

Lars Boogaard, datajournalist bij NOS op 3

Wanneer is een interactieve special voor jullie geslaagd?

Lars Boogaard: ‘De beste special is niet noodzakelijk die met de hoogste cijfers. We houden uiteraard de leescijfers bij en analyseren op welk moment mensen wegklikken, maar we houden ook rekening met de inhoudelijke reacties. De special over depressie bijvoorbeeld, werd erg goed én lang gelezen, en we kregen er veel reacties op. Ook van mensen die een depressie hebben of hebben gehad en die met onze special beter konden uitleggen aan hun omgeving hoe een depressie voelt. Als er veel vragen komen of als je merkt dat mensen echt doorlezen, dan is je verhaal geslaagd. Die betrokkenheid is voor ons de grootste waardering.’

Hoe beginnen jullie aan zo’n interactieve special?

Lars Boogaard: ‘We maakten onze eerste interactieve special in 2015. Sindsdien is onze werkmethode sterk geëvolueerd. We nemen 6 weken de tijd om een onderwerp te onderzoeken en te vertalen naar een verhaal met interactieve elementen. We werken eraan met drie mensen: een journalist, een grafisch ontwerper en een ontwikkelaar. Vroeger gingen we gelijktijdig aan de slag, nu werken we eerder in estafettevorm. We brainstormen met het hele team, maar de journalist en de grafisch ontwerper werken eerst het verhaal en het beeldconcept uit. We bespreken wel met de ontwikkelaar of ons idee haalbaar is. Maar het eigenlijke programmeren start pas later in het proces, zodat we eerst alles goed kunnen voorbereiden.’


(Lees verder onder de link.)

Innovatieve online content uit Nederland

Wat kun jij leren van de contentspecials van NOS op 3?

Journalist en grafisch vormgever werken nauw samen?

Lars Boogaard: ‘De vormgeving maakt deel uit van je verhaal, dus dat moet van bij het begin goed zitten. Vroeger ging de grafisch ontwerper pas later in het proces van start, nu halen we hem er al bij vanaf de eerste brainstorm. Het verhaal groeit samen met de vorm, dat maakt het een organisch geheel. Je moet als datajournalist en grafisch ontwerper op één lijn zitten.’

Hoe zitten de interactieve specials technisch in elkaar? Werken jullie op een specifiek platform?

Ben Prins: ‘We gebruiken Vue als framework om in te coderen. Voor het design werken we met Adobe XD omdat het vlot integreert met Illustrator en omdat je in XD interacties kunt ontwerpen. Sowieso zit er tussen ontwerper en ontwikkelaar een grijs gebied van taken die overlappen. We proberen als grafisch ontwerper een beeldconcept neer te zetten en daarbinnen zoveel mogelijk uit te werken, zoals kleuren en lettertypes, maar ook de interacties. Zo kan de ontwikkelaar zich focussen op het programmeren.’

‘De interactie moet echt een meerwaarde zijn. We willen zeker niet geforceerd op zoek gaan naar interactie.’

Ben Prins, grafisch ontwerper bij NOS op 3

‘De interactie moet echt een meerwaarde zijn. We willen zeker niet geforceerd op zoek gaan naar interactie.’

Ben Prins, grafisch ontwerper bij NOS op 3

Hoe promoten jullie de specials?

Lars Boogaard: ‘We proberen het verhaal van de special te ‘teasen’ op onze social media kanalen zoals Instagram en Facebook. We maken een infographic slider of een korte video voor Instagram stories. Voor verdieping kunnen mensen dan doorklikken naar de special. Verder delen we onze specials ook in de NOS app en promoten we ze tijdens de radio- en televisieuitzendingen van de NOS. Er kruipt best veel werk in zo’n special, dus we proberen zoveel mogelijk mensen te bereiken.’

Hoe zien jullie dit soort formats evolueren?

Lars Boogaard: ‘Vormgeving zal in journalistieke verhalen steeds belangrijker worden. De vernieuwingen die nu in de specials zitten - sliders, interactieve elementen - zullen op termijn ook in andere vormen van verslaggeving een permanente rol krijgen, denk ik. Denk maar aan de infographics die je ziet opduiken in de televisiejournaals. Interactieve specials zoals de onze zijn ideaal om te mogelijkheden te verkennen en te zien wat werkt. Je mag vooral niet vergeten wat er allemaal kan. The sky is the limit, het is aan ons om uit te zoeken wat het best past bij de verhalen die we willen vertellen.’

Bij JaJa zijn we dit content format volop aan het ontwikkelen. Is zo’n contentspecial ideaal voor jouw klanten? Laten we het samen bekijken. Mail of bel ons op info@jaja.be, +32 9 267 64 60.

LEES OOK:

JAJA INSIGHTS

Lees als eerste onze
nieuwe Insights.

Stay tuned

Volg ons en blijf
op de hoogte.