7 quick wins in
      social advertising

    Op social media kun je zelfs met kleine middelen een zeer precies uitgekozen doelgroep bereiken. Met deze 7 tips haal je nog meer uit je budget om content aan de man te brengen.

    1. Target empathisch

    Breng de volledige persoonlijkheid van je doelgroepen in kaart. Wat zijn hun interesses, van welke tv-programma's en andere merken houden ze? Hoe concreter, hoe doeltreffender je je doelgroepen kan benaderen. Mik je op (ver)bouwers? Target ook Immoweb-gebruikers. Zijn je klanten jong en open minded? Mik op volgers van Studio Brussel.

    2. Retarget slimmer

    Dankzij social advertising kun je eenvoudig mensen bereiken die de voorbije maanden interesse in je merk hebben getoond. Zet specifieke campagnes op voor bezoekers die een productcategorie op je website bezochten. Of maak een reeks advertenties voor Facebook-profielen die een van je canvasposts of video's bekeken. Retargeting blijft hét fundament om je marketing funnel efficiënter uit te bouwen.

    3. Sluit doelgroepen uit

    Een veel gemaakte fout is dat je merk socialmediagebruikers onnodig op de heupen werkt. Zorg ervoor dat je ambassadeurs en bestaande klanten niet enerveert met campagnes die op nieuwe prospecten zijn gericht. Sluit je volgers en andere doelgroepen uit van je campagne om te vermijden dat ze zich aan jou gaan storen.

    4. Boost alleen top performing content

    In je social advertising hoef je niet elk productvoordeel gelijkwaardig te behandelen. Durf volop in te zetten op wat traffic genereert. Analyseer je content marketing data om te weten wat je doelgroep triggert. Duik in je Google Analytics account en noteer je top-bestemmingspagina's. Check je Facebook-statistieken en je ziet in één oogopslag welke content de hoogste betrokkenheid losweekt.

    5. Focus op kliks

    Een van de sterktes van social advertising is dat het je doelgroepen makkelijk laat doorklikken naar je website. Die kliks zijn erg waardevol en je kunt ze heel nauwkeurig opvolgen in Google Analytics. Bereik als parameter daarentegen wordt vaak als vanity metric beschouwd en blijft minder tastbaar. Platformen geven wel aan bij hoeveel mensen je verscheen. Maar dat toont hoeveel mensen je advertentie konden zien; hoeveel mensen je advertentie echt zagen, blijft een schatting.

    6. Verleid met visuals

    Je kunt op social media heel doelgericht targeten, maar de concurrentie in social newsfeeds is moordend. Zorg voor opvallende visuals om de aandacht te trekken en kom snel to-the point. Bewegende beelden zoals gifs en video scoren het best. Speel op Facebook zeker ook de fraaie mogelijkheden van de canvas-tool voor mobiele advertenties uit.

    7. Kopieer je successen

    Analyseer wat goed werkt, wat minder en waarom. Verleng je best scorende campagnes tot de resultaten net over de top zijn. Kom je in de buurt van je maximale bereik? Verbreed dan de campagne naar andere doelgroepen die aansluiten bij je oorspronkelijke doelgroep. Denk aan de lookalike audiences die Facebook voorstelt of target manueel een gelijkaardige maar bredere doelgroep. En misschien levert ook het basisidee of de creatieve uitwerking van je succesvolste campagne wel ideeën op voor een nieuwe topcampagne?
    Spread the word:
    LEES OOK:

    JAJA INSIGHTS

    Lees als eerste onze
    nieuwe Insights.

    Stay tuned

    Volg ons en blijf
    op de hoogte.