3x magazinetrend

    Magalogen, thema- en brand personality-magazines

Magazines hebben vandaag een heel ander gezicht dan vroeger. Weg met het ‘magazine’ en het ‘tijdschrift’. Leve de magaloog, het thema-magazine en het brand personality-magazine. Drie trends om in de gaten te houden.
Tijdschriften en magazines spelen sinds de komst van het internet een andere rol. Hun sterkste troef is nog altijd dezelfde: de lean-backfactor. Ze nemen de lezer mee door een traject verdiepende content en zorgen ervoor dat de lezer blijft kijken en lezen. Of je dat magazine online of op papier aanbiedt, maakt daarbij niet uit. Wat is er dan wel veranderd? De concepten erachter.

1. Magaloog boost verkoop

Een magazine is bijzonder effectief om je klanten aan je merk te binden en te inspireren. Dat hebben ze onder meer in de retailsector goed begrepen. Exit cataloog, enter magaloog! Het volledige gamma van een winkel of een merk vinden klanten online, maar in een inspirerend magazine – zoals In Touch dat wij maken voor Niko – kun je je producten tonen in een emotionele setting. Je geeft ze een belevingswaarde en onderbouwt tegelijk je merkimago via storytelling. Op die manier hebben magazines zelfs een rechtstreekse en meetbare invloed op de verkoop. Dat zullen ze bij Lidl, waar het magazine aan de kassa ligt, of bij Juttu, dat het meestuurt naar zijn webwinkelklanten, ongetwijfeld kunnen bevestigen.

2. Thema’s trekken de aandacht

Een tweede trend waar je niet naast kunt kijken: de thema-aanpak wint terrein. Sinds nieuws en actua vooral online hun plaats hebben, speelt periodiciteit voor magazines veel minder een rol. Daarom worden goedgekozen thema’s steeds vaker het bindingsmiddel, ook in bedrijfsmagazines. De kerst- of verjaardagsedities of vrouwen- en mannennummers zijn klassiekers, maar themanummers gaan een stuk verder dan dat. Denk maar aan emotionele thema’s als liefde, haat, dromen, jaloezie, of maatschappelijke thema’s als energie, schoonheid, gender, verslaving en ga zo maar door. Het thema kan een rode draad vormen doorheen het hele magazine, zoals CM doet in zijn nieuwe magazine Leef, of beperkt worden tot een aantal centrale artikels. In elk geval is het een manier om elke editie opnieuw de aandacht van je lezer te vangen.

3. Eigen brand personality als ultieme troef

De derde trend heeft te maken met het groeiende belang van ‘purpose’ voor merken vandaag. Het sociale en maatschappelijke karakter van een merk wordt steeds belangrijker, en dat weerspiegelt zich ook in de hedendaagse magazines. Beleving vraagt vandaag om echte, authentieke inhoud en betekenis. Met holle slogans kom je niet meer weg. De focus verschuift van de doelgroep naar de zender. Wie zijn wij eigenlijk, of wie willen wij zijn? Wat vinden we belangrijk? Waarom doen we wat we doen, en wat hebben wij onze lezer te bieden? Net als merken definiëren magazines hun eigen persoonlijkheid en bereiken ze lezers via de waarden, de idealen, de wensen die ze delen met elkaar. Flow en bijvoorbeeld CharlieMag zijn daarvan sprekende voorbeelden hier bij ons. Wanneer kies je trouwens voor een magazine op papier? En wat zijn de voordelen van papier? Ontdek ze in dit artikel.
Spread the word:
LEES OOK:

JAJA INSIGHTS

Lees als eerste onze
nieuwe Insights.

Stay tuned

Volg ons en blijf
op de hoogte.