Scoor met deze Facebook-formats

Welke posttypes presteren het sterkst op Facebook? De 6 favoriete Facebook-formats van de JaJa content adviseurs.

08.08.2017

1. Go, gifjes

Gifjes of ultrakorte video's zijn sterke aandachtstrekkers tussen de Facebook-updates van je volgers. Om efficiëntieredenen gebruiken wij vooral video: in tegenstelling tot gifjes kun je mp4-bestanden in de meeste publicatietools makkelijk inplannen. Tip: keep it simple – en grappig zijn mag!

 

2. Sexy slideposts

Dit type Facebook-content omschrijven we graag als viertrapsraket. Vertel je verhaal in vier slides en bouw op naar je call-to-action. Speel het grafisch en tekstueel slim en gebruik je eerste twee slides als binnentrekker. Wie nieuwsgierig is, leest ook de andere slides en laat zich graag verleiden om door te klikken.

 

3. Social video

Facebook is niet meer het sociale platform dat je met je vrienden verbindt. Het fungeert meer en meer als entertainmentkanaal. Een slim algoritme schotelt je interessante of grappige content voor, die je makkelijk met je vrienden deelt. Met snel behapbare content zoals video's van een halve tot één minuut speelt je merk helemaal op die trend in.

 

4. Klik, foto, klaar

Een sterk beeld of een fotoreeks komt binnen bij je fans en raakt hen ook emotioneel. Facebook blijft een perfect platform voor visuele verhalen. Niet alles vraagt om bewegend beeld – gelukkig maar voor het mediabudget. Vergeet ook niet geregeld mooie foto's als album te herposten en maandelijks je omslagfoto aan te passen!

beeldpost

 

5. Slimme canvasposts

Volgens Socialbakers bekijkt 92 procent van alle gebruikers Facebook op mobiel. Met de ingebouwde canvas-editor tover je jouw post in een handomdraai om tot een visuele belevenis. Van video die supersnel laadt, tot een longread of minimagazine over je merk. Zeker doen: maak achteraf een advertentiedoelgroep van al wie je canvaspost zag en retarget met aangepaste content.

 

6. Dark posts op maat

Potentiële klanten kun je bereiken met gepromote Facebook-posts. Voor een verwaarloosbaar budget laat je een beeldpost, video, slide- of canvaspost in de tijdlijn van een haarfijn getargete doelgroep verschijnen (en dus niet op je eigen tijdlijn: vandaar de naam dark post). Die campagneposts stem je af op de interesses van je doelgroepen: speel je in op duurzaamheid of schuif je een ander productvoordeel naar voren – aan jou de keuze!

dark post

 

Meer social media inspiratie? Brainstormen over uw digitale strategie? Stuur ons een mailtje, we denken graag met u mee.