Een boek voor het jubileum van Lidl

Lidl heeft wat te vieren. De versdiscounter bestaat 20 jaar in België en klopte bij JaJa aan om dat feestje letterlijk en figuurlijk vorm te geven in een boek. 

29.01.2016

(G)een jubileumboek 

Het stond snel vast dat het geen typisch jubileumboek zou worden. We trokken niet naar de plek waar het allemaal begon. We interviewden geen enkele dinosaurus in blauw-gele overall. We lieten alle archiefdozen lekker stof verzamelen. Waarom? Omdat Lidl liever vooruit- dan achteromkijkt. Geen geschiedenisboek dus, maar wat dan wel? 

 

20 x future-proof

Een redacteur, een vormgever en een koffiekan sloten zich op in een kamertje, en kwamen uren later buiten met 37 gekke en 6 minder gekke ideëen. Een van die minder gekke ideëen was om een boek te maken over hoe future proof Lidl is. Anders gezegd: zou Lidl nog relevant zijn over 20 jaar? In hetzelfde kamertje (met kamillethee ditmaal) puzzelden de teamleden en de klant vervolgens een structuur ineen van 20 licht verteerbare hoofdstukken. Met in elk hoofdstuk een reden waarom de toekomst voor Lidl verzekerd is. 

 

Thema’s van dichtbij

27 woorden. Zo veel tekstruimte kreeg de CEO. Geen hyperstrategische kost dus in het boek. Wel herkenbare thema’s uitgelegd door de collega’s van de Lidl uit het dorp verderop. Over de evolutie van Deutsche Harddiscounter naar sympathieke versdiscounter van bij ons. Over vriendschap op het werk. Over verrassende projecten waaraan Lidl deelneemt (Tomorrowland! Sponsoring wielerteam Etixx–Quick-Step!).

 

Voor M/V’s met vaart

In de Lidl-filialen gaat het snel vooruit. Daarom gaat het ook in dit boek snel vooruit. Korte hoofdstukken. Scanbaar geschreven. Feestelijke formats. 

 

Algeheel visueel

Leuk om te kijken, leuk om te herbekijken: dat was de opzet. Infografieken en illustraties wisselen elkaar af met warme fotografie. Geen modellen of beeldbankbabes, maar pure foto’s van de medewerkers achter de kassa’s en tussen de rayons. (Ook al hebben we er een paar moeten kietelen om ze helemaal in de stemming te krijgen.)

 

Pakjestijd!

De Lidl-medewerkers kregen het boek rond de jaarwissel. Om het cadeautje een extra feestelijk tintje te geven, gespten we er een buikbandje omheen. Aan de binnenzijde van dat bandje penden we een nieuwjaarswens neer (10 verschillende versies).

 

Tenminste houdbaar tot ... januari 2046

De salontafel. Dat is de plaats waar we het boek zagen liggen. Om af en toe eens te doorbladeren. Om enkele weken later te verhuizen naar de boekenkast. En om zo nu en dan weer eens in de hand te nemen. Daarom gaven we boek een future proof kaft en rug.

 

Ook toe aan verfrissende personeelscontent? JaJa helpt je plannen graag mee uitbroeden.